Maskini = köyhä
Kerjääminen on kurjaa
kaikille. Kerjääminen inhottaa tai harmittaa niitä, joilta kerjätään, eikä
uskoakseni ole unelma-ammatti niille, jotka niin tekevät. Matkustaessani täällä
maapallon yhdellä köyhähköisä alueista, olen päässyt näkemään kerjäämisen eri
muotoja. Yleensä rahan aneleminen tapahtuu siten, että lapset ja/tai aikuiset
kulkevat ravintolapöydästä toiseen ”one dollar, one dollar” anelevasti lausuen.
Toisaalla he törmäävät sinuun ja kertovat yhtäkkisen vilpittömästi
paikallisesta nähtävyydestä ja pyytävät toisessa virkkeessä dollaria tai kahta
lasten koulunkäyntiä varten. Lisäksi kerjäämistä tapahtuu myös perinteisesti
kadulla istuen, esimeriksi aikuinen pieni vauva sylissä keinuen tai lapsi
nälkäisen oloista mahaa hieroen.
Kirjoitan kerjäämisestä
tässä aika rumalla ja yksioikoisella tavalla, tiedän. Siihen on kuitenkin
syynsä. Syy on se, että koitan hurjasti kovettaa ajatuksiani kerjäämisen
suhteen. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka antaisin viisi dollaria jokaiselle
vastaantulevalle rääsyläislapselle, ei heidän elämän suuntansa siitä
totaalisesti muutu. Se, että joku ihminen jossain maassa joutuu anelemaan rahaa
toisilta ihmisiltä kadulla, on mielestäni kyseisen valtion ja sen
kattamattomien turvaverkostojen syytä. Mielestäni valtion tehtävä on huolehtia
kansalaisistaan ja tarjota heille jonkinlaista turvaa ja toimeentuloa. Toki
tämä ajatus on jonkun mielestä naiivi, sillä on varmasti totta, etteivät jotkut
todella köyhät ja kitukasvuiset maat pysty moista tarjoamaan. Ajatuksenani on
kuitenkin syvemmin ajateltuna se, ettei kerjääminen ja köyhyys ovat ainoastaan
yksilön ongelmia. Ne ovat globaalin ja lokaalin eriarvoisuuden ilmentymiä.
Tällaisia asiat muuttuvat vain suurten ja kaiken kattavien päätösten kautta, ei
yhdellä tai kahdella dollarissa päivässä.
Edelleen joku vähemmän
naiivi ihminen sanoisi, että no mikseivät nuo ihmiset sitten yritä hankkia
jotain muuta elantoa? Miksi se alistuvat anelemaan rahaa toisilta kadulla?
Miten he kehtaavatkin ottaa mukaan vielä pienet vauvatkin, sehän on suorastaan
halveksittavaa? Mikseivät he sen sijaan nouse kapinoimaan? Kyllä, näin olen
kuullut ihmisten pohtivan. Minä olen taas sitä mieltä, että kyse ei ole
alistumisesta tai muiden ihmisten hyväksikäytöstä, kun ei muutakaan viitsitä
tehdä. Olen sitä mieltä, että kyse on vaihtoehdottomuudesta ja siitä, ettei ole
enää voimavaroja muuhun. En voi kiistää sitä, etteikö kerjääminen voi olla
jollekin helppo tapa tienata rahaa muiden harmistumisen ja myötätunnon avulla.
Silti ajattelen, ettei kerjäämiseen johtava köyhyys ole yksilön syy, ihan kuten
ei päihdeongelmaisen tien valitseminenkaan. Vaikka edellä kirjoitin, että haluan
kovettaa ajatuksiani, ei se tarkoita, että haluaisin unohtaa inhimillisen
ajattelun ja olla näkemättä avun tarvetta. Jotenkin tätä on vaan käsiteltävä,
etten yritä adoptoida kaikkia vauvoja kadulta ja antaa kymppiä kaikille.
Kerjäämisessä ja
köyhyydessä kyse on myös rakenteellisesta ongelmasta. Eli siitä, että valtio
voi vaivihkaa pestä käsiään näiden ihmisten auttamisesta, mikäli on
todettavissa, että ”kyllähän nämä rikkaat turistit ne köyhät hengissä pitävät”.
Tämä ajatus kumpusi minulle kirjasta, jota luen parhaillaan: Cambodia’s Curse –
The Modern History of a Troubled Nation. Kirjassa Joel Brinkley dokumentoi
sitä, miten Kambodza on ollut historiallinen kohde YK:n antaman taloudellisen
tuen ja humanitäärisen avun kannalta. 1970-luvun punakhmerien toteuttaman noin
2 miljoonan kansalaisensa kansanmurhan ja sen jälkeisen sotimisen jälkeen
Kambodzaa alettiin tukea 1990-luvulla YK:n toimesta. Perustettiin lukuisia
avustusjärjestöjä, joiden kautta maata tuettiin demokratiaan ja kestävään
itsenäisyyteen. Pidettiin demokraattiset vaalit, valittiin pääministeri.
Käytettiin noin 3 miljardia euroa tämän kurjistetun kansan auttamiseksi.
Kuitenkin todettavissa
on vuonna 2016, että maa on edelleen todella korruptoitunut hallinnoltaan ja
sen 15 miljoonasta asukkaasta noin 11 miljoona elävät Maailmanpankin mukaan
köyhyydessä. Vesijohtovettä ei ole tarjolla noin 80 prosentilla maan
kansalaisista. Etenkin maaseudun väestöstä käyttää ravintonaan pääasiassa vain
riisiä. YK:n 1990-luvulla toteutunut noin 3 miljardin dollarin investointien
panos ei taida näkyä aivan toivotulla tavalla Kambodzassa, väittää kirjan
kirjoittanut Brinkley.
Näin ollen. Köyhyys voi
olla rakenteellinen ongelma siten, että valtio ”unohtaa” tai ei halua panostaa
sen ehkäisemiseen, jos ulkoapäin on tarjolla ”riittävästi” panostusta ja apua.
Tällöin on aina vedottavissa siihen, että vaikkapa katulasten määrä on niin
suuri, ettei kaikkia ole mitenkään mahdollista auttaa. Kambodzassa toimii
lukuisia järjestöjä ja kirkollisia (?) auttamistahoja, joiden tavoitteena on
uskoakseni tehdä hyvää tälle ruhjotulle kansalle. Toivon mukaan se ei
kuitenkaan aiheuta sitä, että korruptiostaan tunnettu hallituspuolue Cambodian People’s
Party jättää hommansa hoitamatta. Olen jutellut Kambodzan reissuni aikana
kahden tuktuk-kuskin ja erään paikallisen opettajan kanssa ravintolassa
ohimennen. Kukaan heistä ei tunnustanut luottavansa hallitukseen juurikaan,
vaan pikemminkin kertoivat rehottavasta korruptiosta ja siitä, miten
hallituksen jäsenet perheineen elävät leveästi ja rikkaasti. Huoh, ajattelen.
Miten näitä asioita muutetaan? Miten niihin vaikutetaan muuten kuin
kovettamalla itsensä?